Siirry sisältöön

Lämmön jakelukeskeytykset

Onhan puhelinnumerosi rekisteröity järjestelmäämme, jotta saat ilmoituksen oman alueesi lämmönjakelun keskeytyksestä puhelimeesi.

Ilmoitukset lämmönjakelun keskeytyksistä tekstiviestillä puhelimeen

Toisinaan lämmönjakelu on katkaistava, jotta kaukolämpöverkon toimintavarmuutta voidaan ylläpitää.

Lämmönjakelun keskeytyksistä ilmoitetaan ainoastaan tekstiviestillä, jotta katkos on oikea-aikaisesti tiedossa niin suunnitelluissa lämmönjakelunkatkoksissa kuin yllättävissä häiriötilanteissa. 

Jos sinulla on julkisesti saatavilla oleva puhelinnumero, sinun ei tarvitse rekisteröidä sitä erikseen. Jos käytössäsi työnantajan nimissä oleva numero tai salainen puhelinnumero, prepaid-liittymä tai olet kieltänyt operaattoria luovuttamasta numerotietojasi, on sinun rekisteröitävä numerosi järjestelmään saadaksesi tekstiviestit.

Varmista, että puhelinnumerosi on rekisteröity järjestelmään

Lähetämme tekstiviestin automaattisesti yli 16-vuotiaille Vantaalla asuville kaukolämmön käyttäjille, joiden puhelinnumero ja osoite ovat julkisia. Huomioithan, että jos osoitteesi ei löydy esimerkiksi numerotiedustelun kautta, emme saa sitä operaattorilta emmekä pysty lähettämään sinulle tekstiviestiä, vaikka puhelinnumerosi olisi julkinen. Jos et ole varma tietojesi julkisuudesta, voit tilata PIN-koodin syöttämällä yhteystiedot ja tarkistaa asian. 

Täytä alla oleva lomake rekisteröidäksesi numerosi. Tarkemmat ohjeet rekisteröitymiseen löydät täältä.

Katso lämmönjakelukeskeytykset kartalla

Näet linkin takaa avautuvasta kartasta jakelukeskeytykset Vantaan alueella.

Katso kaukolämmön jakelukeskeytykset

Jos lämmönjakelu katkeaa

Mikäli kotikadullesi ei ole ilmoitettu kaukolämmön jakelukeskeytystä toimi näin:

Taloyhtiössä (rivi-/kerrostalo) asuvat ja yritykset:

  • Ilmoita viasta taloyhtiösi huolto- tai isännöintiyhtiöön. Huoltomies tai isännöitsijä ottaa tarvittaessa yhteyttä Vantaan Energiaan.

Pientalossa (omakoti-/paritalo) asuvat:

  • Selvitä mahdollista vikaa vikakaavion avulla.
  • Mikäli et löydä syytä kaavion avulla, soita meille arkisin klo 8.30–16.00 numeroon 09-8290 376 ja muutoin numeroon 0800 0025.
  • Jos käy ilmi, ettei vika ole lähtöisin Vantaan Energialta, ota yhteys lämpöurakoitsijaan, joka auttaa vian paikantamisessa. 

Lämmön ollessa poikki

Lämpökatkoksen sattuessa varaudu siihen, että kraanasta tulee kylmää vettä lämpimän sijaan. Lämpimän veden ehtyminen katkoksen aikana johtuu siitä, että kaukolämmitteisessä kiinteistössä ei ole lämminvesivaraajaa. Muista erityisesti talviaikaan:

  • Pysäytä kiinteistön ilmastointi jos mahdollista.
  • Älä tuuleta huoneistoa katkon aikana.
  • Ota käyttövalmiuteen takka tai muu lisälämmitin esim. auton sisätilanlämmitin.
  • Lisäeristä jäätymisarat laitteet, kuten kylmävesimittari.
  • Palauta katkoksen päätyttyä kaikki laitteet normaalitilaan.

Vihreä vesi viestii vuodosta

Kaukolämpöverkossa virtaava vesi värjätään vihreäksi, jotta se erottuu muusta vedestä ja mahdolliset kaukolämpöverkoston putkivuodot löydetään ajoissa. Jos huomaat kaupungilla vihreää vettä, soitathan vikailmoitusnumeroomme 09-8290 376 arkisin klo 8.30–16.00 ja muuna aikana numeroon 0800 0025.

Kaukolämpöverkossa kiertävä vesi on kuumaa, jopa yli 100-asteista, joten siitä kannattaa pitää näpit erossa. Kaukolämpövesi ei täytä talousveden laatuvaatimuksia, joten värjäytynyttä vettä ei saa juoda eikä käyttää ruuanlaitossa.

Tietoa HSY:n vedenjakeluhäiriöistä: HSY:n vedenjakeluhäiriöt