Asiakkuuksista kohti kumppanuutta
Viimeistään koronapandemia näytti meille miten merkittäviä asioita yhteydenpito ja kohtaamiset ovat. Vantaan Energian kehitystyö kumppanuusajattelun saralla etenee nyt suotuisien tähtien alla. Sekä kumppanuussopimukset että erilaiset tilaisuudet kiinnostavat enemmän kuin koskaan aiemmin.
Vantaan Energia etsii jatkuvasti tapoja, joilla tiivistää yhteistyötä ja ymmärrystä asiakkaidensa kanssa. Lähtölaukauksena uudelle ja tiiviimmälle tavalle ylläpitää asiakassuhteita, Vantaan Energia pilotoi elokuussa upouutta Energiakumppanuus-klubia.
Energiakumppanuus-klubin saama vastaanotto ja tapahtumasta saatu positiivinen palaute onnistuivat ylittämään kaikki järjestäjien odotukset.
– Olen todella tyytyväinen siihen vastaanottoon, minkä Energiakumppanuus-klubi asiakkaiden parissa sai. Pidimme tilaisuuden Jätevoimalalla, esittelimme itse voimalaitosta ja näkymiä energia-asioihin Vantaan seudulla vastuullisuuteen liittyviä asioita unohtamatta, myyntipäällikkö Ismo Virtanen kertaa.
Energiakumppanuus-klubia kohtaan kohdistunut kiinnostus oli niin suurta, että jatkoa on luvassa. Virtanen hahmottelee klubista pysyvää konseptia, jossa asiakkaat ja Vantaan Energian asiantuntijat voivat vapaasti ja luottamuksella vaihtaa ajatuksia keskenään.
– Pilotti onnistui niin hyvin, että olemme jo aloittaneet seuraavan Energiakumppanuus-klubin suunnittelun. Tällaiset tapahtumat kuuluvat mielestäni nykyaikaiseen asiakaspalveluun ja tekevät kumppanuusajattelumme todeksi. Seuraava Energiakumppanuus-klubin tilaisuus on suunnitteilla ensi vuoden alkuun, Virtanen vinkkaa.
Kumppanuussopimusten määrä tasaisessa kasvussa
Myös kumppanuussopimuksia solmitaan jatkuvasti lisää Vantaan alueella. Jo solmittuja kumppanuussopimuksia on toistakymmentä kappaletta ja neuvotteluja uusista kumppanuussopimuksista on käynnissä yli kymmenen toimijan kanssa.
– Kumppanuussopimukset on otettu asiakkaiden joukossa todella hyvin vastaan. Sopimus-sanasta huolimatta kyse ei ole sitoutumisesta, eikä se velvoita mihinkään. Kyseessä on yhteistyön tiivistämisestä siten, että keskusteluja voidaan käydä täysin luottamuksellisesti. Me tarjoamme kumppanuussopimuksen myötä asiantuntija-apua energiatehokkuusasioiden selvittämiseen, laskelmien tuottamiseen ja autamme asiakkaita saavuttamaan juuri heille tärkeät tavoitteet, Virtanen selventää.
Asiakkaiden parissa on enenevissä määrin tarvetta ja halua luottamuksellisiin keskusteluihin. Vantaan Energian kumppanuussopimus on erinomainen mahdollisuus käydä tällaisia keskusteluja niin lämmitykseen, energiatehokkuuteen kuin investointeihinkin liittyen. Luottamukselliset keskustelut ovat maksuttomia ja mahdollistavat asiantuntijatietoon ja faktoihin perustuvan päätöksenteon.
– Usein keskusteluissa yhdessä asiakkaan kanssa katsotaan mitkä asiat tai kehitysaihiot energiaan liittyen olisivat asiakkaalle kiinnostavia. Se voi olla esimerkiksi yleinen kulutuksen vähentäminen, jäähdytyksen ratkaisut, vihreän rahoituksen tavoittelu, päästöjen vähentäminen, älyteknologian käyttöönotto, lämmönjakokeskuksen etähallinta tai vaikkapa huoneistojen lämmön ja ilmanlaadun parempi seuranta. Näissä on usein paljon työtä, eikä asiakkaalla välttämättä ole osaamista omasta takaa. Me annamme ilmaista asiantuntemusta ja parasta ratkaisua voidaan miettiä ja laskea yhdessä, Virtanen kertoo.