Siirry sisältöön

Pääkirjoitus: Kaukolämmön välitilinpäätös

lampo1

Vaikka maailmalla kriisit myllertävät on silti aika ajoin hyvä pysähtyä katsomaan peruutuspeiliin. Lämpöön ja energiaan liittyvät aiheet ovat puhuttaneet paljon viime aikoina, joten summaan hieman yhteen millainen tilanne Vantaalla on ja millainen Vantaan Energian kaukolämmön vuosi lopulta oli.

Myynnin näkökulmasta vuosi oli kaukolämmölle suotuisa. Saimme vuoden aikana suuren määrän uusia liittyjiä kaukolämmön piiriin. Vaikka loppuvuotta kohden tahti hieman hidastui, on selvästi nähtävissä, että kaukolämpö kiinnostaa rakennuttajia ja kiinteistöjä primäärinä lämmönlähteenä. On hienoa, että rakennuttajat ja kiinteistömanagerit punnitsevat vaihtoehtoja tarkkaan ja kaukolämmön vakaahintaisuus ja ympäristöystävällisyys selvästi ymmärretään päivä päivältä paremmin.

Meillä Vantaan Energian Energiapalveluissa vuosi on ollut vauhdikas ja olemme ottaneet lukuisia harppauksia eteenpäin. Tuote- ja hinnoittelu-uudistus toteutettiin vuoden 2022 alusta ja vuoden aikana pääsimme täysipainoisesti kehittämään asiakaspalveluamme ja myyntiämme uudelle tasolle. Olemme satsanneet palvelukehitykseen ja olemme löytäneet uusia mahdollisuuksia tarjota asiakkaillemme uusia tuotteita, täysin räätälöityjä tuotteita olemassa olevia perustuotteita unohtamatta. Olemme onnistuneet asiakasaktiivisuuden parantamisessa ja aktiivinen vuoropuhelu ja kuuntelu ovat auttaneet meitä aiempaa paremmin ymmärtämään asiakkaiden tarpeita ja toiveita ja pystymme myös vastaamaan niihin entistä paremmin.

Asiakastyytyväisyys korkealla – vastuullisuudessa koko maan kärkeä

Myös energiakumppanuudet ja uudet energiakumppanuussopimukset ovat edenneet hienosti. Meillä on nyt jo kymmenkunta energiakumppanuussopimusta ja jokaisessa kumppanuudessa kaikki tähtää tavalla tai toisella energian käytön tehostamiseen ja optimointiin asiakkaan kiinteistön päässä. Tässä uutiskirjeessä kerromme tuoreesta energiakumppanuussopimuksestamme Finavian kanssa.

Myös kuluneen vuoden luvut näyttävät hyvältä. Vantaan Energian markkinaosuus uudiskohteiden ja valmistuneiden kiinteistöjen osalta saatiin nousuun verrattuna edelliseen vuoteen ja kokonaispotti lämmitettävistä kuutioista kasvoi.

Työntekijöiden määrä on lisääntynyt palvelukehitykseen, asiakasratkaisuihin ja asiakastyöhön liittyvillä henkilöillä ja asiakaskontaktit ovat kasvussa. Asiakkaidemme iloksi myyntitiimimme vahvistui myös talotekniikan asiantuntijalla, tämä mahdollistaa asiakkaillemme sekä energiatehokkuudessa ja hybridiratkaisuissa käytännössä jo suunnittelijatason osaamista päätöksenteon tueksi.

Asiakastyytyväisyyskyselyssä meidän yhteydenottoihimme ollaan erittäin tyytyväisiä ja lähes jokainen vastaaja kokee yhteydenottomme heille hyödyllisiksi. Erityisellä ylpeydellä suhtaudun helmikuussa julkaistun valtakunnallisen EPSI Ratingin asiakastutkimuksen tuloksiin. Asiakkaidemme vastausten perusteella sijoituimme Suomen kolmen parhaan energiayhtiön joukkoon. Saman asiakastutkimuksen vastuullisuusindeksissä asiakkaat sijoittivat meidät koko Suomen parhaaksi. Tämä lämmittää erityisesti mieltä, sillä vastuullisuus on meille äärettömän tärkeä asia ja teemme hartiavoimin sen eteen töitä joka ikinen päivä.

vantaanenergia virtanen ismo webres 3 1

Myynti- ja asiakkuudet tiimin vetäjä (rakennusliikkeet ja suunnittelutoimistot)
Ismo Virtanen
puh. 09 829 0546
ismo.virtanen@vantaanenergia.fi