Kiinteistöjen lämmön kulutustiedot löytyvät kätevästi Raportointikansio-palvelusta
Raportointikansio on Vantaan Energian asiakkailleen tarjoama veloitukseton sähköinen palvelu kaukolämmön kulutus- ja laskutustietojen seurantaan. Palveluun kirjautumalla kaukolämmön tietoja voi tarkastella omassa kiinteistössä tai yhtiössä vuositasolla, kuukausitasolla ja jopa tuntitasolla. Samassa palvelussa tarjoamme lisäksi myös ennusteen käyttöpaikan lämmön käytöstä sekä muuta hyödyllistä tietoa.
Kenelle Raportointikansio on tarkoitettu?
Palvelu on tarkoitettu kaikille Vantaan Energian asiakkaille, jotka ovat kiinnostuneita kaukolämmön kulutustiedoista. Useimmiten tällaista tietoa tarvitsevat isännöitsijät, taloyhtiöiden hallituksen puheenjohtajat tai jäsenet sekä yritys- ja kuluttaja-asiakkaat.
Miten Raportointikansion voi ottaa käyttöön?
Kaikki alkaa rekisteröitymisestä Vantaan Energian verkkosivuilla. Rekisteröitymiseen tarvitaan asiakasnumero sekä käyttöpaikan numero ja lisäksi pankkitunnukset tunnistautumista varten. Tunnistautumalla pidämme huolta tietoturvasta, jotta luottamukselliset tiedot eivät päädy vääriin käsiin. Rekisteröitymisen jälkeen tarkistamme tiedot ja käytännössä pääsy palveluun aukeaa noin muutaman arkipäivän kuluttua rekisteröitymisestä. Konsulteilta ja muilta vastaavilta palvelu edellyttää valtakirjaa.
Mitä kaikkea Raportointikansiossa voi tarkastella?
Raportointikansiossa näkee muun muassa oman käyttöpaikan lämmön kulutustiedot sekä lämmön kustannukset. Lisäksi palvelusta näkee ennusteen tulevasta lämmön kulutuksesta. Palvelu auttaa kiinteistöjä tarkastelemaan miten energian kulutus on kehittynyt kiinteistössä viime vuosina. Kaukolämpöveden jäähtymää seuraamalla puolestaan voi arvioida, kuinka hyvin lämmitysjärjestelmä toimii.
Mitä Raportointikansiosta ei vielä tiedetä ja mitä uutta palveluun on odotettavissa?
Raportointikansio-palvelussa voi perinteisesti vierailla ja tarkastella lukuja kirjautumalla sisään palveluun. Raportointikansiossa voi kuitenkin käydä tilaamassa raportit itselleen myös suoraan sähköpostiin. Joten jos ei halua vierailla palvelussa toistuvasti, voi myös tilata tietoja kätevästi suoraan sähköpostiin.
Kehitämme palvelua jatkuvasti, tulevaisuudessa esimerkiksi asiakaskirjeet voivat siirtyä Raportointikansioon sähköisessä muodossa, jolloin voimme vähentää paperipostin määrää entisestään. Olemme myös avanneet asiakkaille palvelun yhteyteen myös palautelomakkeen, jolla meille voi kertoa ajatuksista ja toiveista matalalla kynnyksellä. Mitä paremmin ymmärrämme mitä käyttäjät toivovat sitä paremmin voimme palvelua kehittää. Laittakaa rohkeasti ajatuksia ja toiveita tulemaan, palvelun kehitys on yhteistyötä.
Mitkä ovat palvelun suurimmat konkreettiset hyödyt?
Raportointikansio tarjoaa tiedon jatkuvasti asiakkaiden saataville. Enää ei tarvitse etsiä yksittäisiä paperisia käyttöraportteja tai ennusteita paperisina tulosteina tai kopioina mapeista, vaan kaiken voi katsoa sähköisesti. Palveluun voi palata yhä uudestaan, tai tilata tiedot suoraan omaan sähköpostiin tai ladata järjestelmästä joko pdf-muodossa tai csv-tuonnin ansiosta esimerkiksi Excel-tiedostoon, jos lukuja haluaa itse jatkotyöstää. Asiakkaat ovat enenevissä määrin yhtä ympäristötietoisempia, palvelun päästökerroin auttaa laskemaan hiilijalanjäljen omalle kiinteistölle kaukolämmön hiilidioksidipäästöjen tuotannon osalta.