”Ilmastosähkö ja sähköautoilu vievät samaan suuntaan”
Myynti- ja asiakkuuspäällikkö Tarja Hellstén
Vantaan Energia lanseerasi helmikuussa uuden Ilmastosähkö-tuotteen, jonka uskotaan kiinnostavan erityisesti ympäristötietoisia asiakkaita. Sähkölaskussa ilmastolisä ei ole kovin merkittävä, joten tuotteeseen tutustumisen ei pitäisi jäädä hinnasta kiinni.
Ilmastonmuutoksen hillintää tuetaan myös sähköautoilun aktiivisella edistämisellä.
Mitä Ilmastosähkö pitää tarkkaan ottaen sisällään, myynti- ja asiakkuuspäällikkö Tarja Hellstén?
Tuote pitää sisällään tuuli- ja aurinkosähköä, joka on täysin puhdasta, uusiutuvaa energiaa. Suurin osa on tuulisähköä, koska sitä on ylipäänsä enemmän saatavilla ja itsellämme on tuulivoiman tuotantoa. Aurinkosähköäkin on mukana, mutta sitä on vähemmän tarjolla sähkömarkkinoilla.
Kenelle uusi tuote on tarkoitettu?
Tämän tyyppisen tuotteen valitsevia asiakkaita voisi luonnehtia ideologisiksi ostajiksi: he haluavat vaikuttaa ilmastonmuutokseen ja energian tuotantomuotojen kehittymiseen. Tuulivoimalaosuuksia meillä on muun muassa länsirannikolla Porin, Raahen ja Vaasan seuduilla. Jos kysyntä ylittää yhtiön oman tuulivoimatuotannon, hankitaan tuulisähköä, kuten myös aurinkosähköä, lisää markkinoilta.
Joutuuko Ilmastosähköstä maksamaan ekstraa?
Tuote hinnoiteltiin hyvin kilpailukykyiseksi, koska haluamme itsekin, että asiakkaat tekevät hyviä valintoja. Hinta on hieman korkeampi kuin muilla tuotantotavoilla tuotetuissa tuotteissa. Ero ei ole kuitenkaan merkittävä: esim. 5000 kWh kuluttavassa kerrostaloasunnossa Ilmastosähkön kuukausimaksu on vajaa pari euroa enemmän. Se ei ole mielestäni iso summa, jos haluaa vaikuttaa omilla valinnoillaan.
Kuinka paljon asiakastoiveet painoivat uuden tuotteen kehittämisessä?
Asiakkaat ovat toivoneet tuotetta, joka on sataprosenttisesti uusiutuvaa energiaa. Sellaista meillä ei ole aikaisemmin ollut valikoimassa. Nyt meillä on tarjolla tuote asiakkaille, jotka haluat tehdä ostopäätöksellään ilmastoteon. Ihmisten ympäristötietoisuus ja odotukset yritysten ympäristövastuullisuutta kohtaan lisääntyvät jatkuvasti, joten uskon Ilmastosähkönkin kysynnän kasvavan tulevaisuudessa.
Olemme yhtiönä päättäneet luopua kivihiilen käytöstä 2020-luvulla, ja teemme jatkuvasti toimenpiteitä sen hyväksi. Ilmastosähkön lanseeraus oli teko, jonka pystyi toteuttamaan nopeasti tässä hetkessä.
Ilmastosähkö on rekisteröity tuote – miksi?
Millään muulla sähköyhtiöllä ei tämännimistä tuotetta ole vielä käytössä, joten meille tarjoutui mahdollisuus rekisteröintiin. Näin varmistamme, että Ilmastosähkö –tuotetta ei tule muille yhtiöille käyttöön, jolloin myös tuotteen sisältö on aina sama. Halusimme tuotenimen selvästi kuvastavan sitä, mihin tarpeeseen tuote on tehty. Asiakkaille, jotka haluavat ehkäistä ilmastonmuutoksen etenemistä.
Halu hillitä ilmastonmuutosta on ilmeisesti syynä myös siihen, että edistätte sähköautoilua?
Kyllä, se on yksi teko siihen samaan suuntaan. Käytännössähän sähköautoilu on päästötöntä – varsinkin, jos auton akku ladataan uusiutuvalla energiamuodolla tuotetulla sähköllä. Koemme, että sähköautoiluun liittyvät palvelut sopivat luontevasti energiayhtiön valikoimaan, ja meillä on osaamista sillekin puolelle.
Mitä olette konkreettisesti tehneet sähköautoilun hyväksi?
Olemme teettäneet Vantaalle 23 sähköautojen latauspistettä. Se on jo aika hyvä määrä ja niitä lisätään tarpeen mukaan. Latauspisteet on pyritty sijoittamaan paikkoihin, missä ihmiset asioivat muutenkin ja lataus on helppo hoitaa samalla. Toistaiseksi lataaminen on maksutonta, jotta latauspisteiden käyttö olisi ensin helppo opetella ilman veloituksia. Olemme investoineet pisteisiin jo nyt myös sen vuoksi, että riittävän latausverkoston olemassaolo on edellytys sille, että ihmiset uskaltavat ostaa sähköautoja.
Minkälaisia palveluita sähköautoilijoille on tänä päivänä tarjolla?
Olemme osakkaana Liikennevirta Oy:ssä, jossa on osakkaina 20 kotimaista sähköyhtiötä. Liikennevirta kehittää sähköautoiluun palveluita ja tuotteita, ja heidän kauttaan pystymme tarjoamaan niitä asiakkaillemme.
Liikennevirralla on ympärivuorokautinen asiakaspalvelunumero, josta saa palvelua kolmella kielellä. Liikennevirralla on myös myös mobiilisovellus Virta, jolla löytää lähimmän vapaan latauspisteen, voi varata laitteen 15 min etukäteen ja käynnistää latauksen. Virran julkinen latauspalvelu toimii prepaid-periaattella, debit- tai credit –maksukortilla.
Pääosa latauksista tehdään yön aikana kotona ja päiväsaikaan työpaikoilla. Liikennevirralla on tarjolla myös kiinteistölatauspalvelu. Palvelu mahdollistaa käytön rajaamisen eri ryhmille, kuten kiinteistön asukkaille tai siinä työskenteleville sähköautoilijoille. Palvelu seuraa laitteiden käyttöä ja laskuttaa automaattisesti sähköautoilijaa kulutuksen mukaan. Tulot tilitetään kuukausittain kiinteistön tilille.
Millä tavoin julkinen valta tukee sähköautoilua?
Latauspisteverkoston laajentaminen on maan hallituksen kärkihankkeiden joukossa. Työ- ja elinkeinoministeriö on myöntänyt investointitukea kahdelle vuodelle yhteensä 4,8 miljoonaa euroa. Tavoitteena on julkisten latauspisteiden määrän kolminkertaistaminen. Sillä pitäisi saada koko maahan 800 uutta latauspistettä, joista 200 on pikalatauspisteitä. Pikalatauspisteellä auton pystyy lataamaan 20 – 30 minuutissa, kun taas keskinopeissa lataus kestää kahdesta kolmeen tuntia. Investointimielessä pikalatauspisteet ovat huomattavasti kalliimpia, joten valtion tuki varmasti vauhdittaa verkoston kasvua.
Miltä sähköautoilun tulevaisuus näyttää?
Itse ainakin uskon, että sähköautoilu on tulevaisuuden teknologia, joka valtaa markkinat. Ajaminen on päästötöntä ja edullista, ja sähköautojen huoltokustannuksia voidaan pitää minimaalisina. Sähköautoilu on monella tavalla kannattavaa. Lisäksi autonvalmistajilta tulee jatkuvasti uusia sähköautomalleja myös edullisempaan hintaluokkaan.